נמצאה תרופה שתוכל להעיר חולים השקועים בתרדמת

לא יאומן: האם בקרוב תרופה לנדודי שינה 

תוכל להעיר חולים השקועים בתרדמת? 

יוסי גולדשמיד עדכון


 תרופה שמיועדת להרדמה תעיר מתרדמת פציינטים עם פגיעה מוחית. סקירה חדשה של מחקרים מגלה שבפרדוקס הזה יש ממש

(צילום: shutterstock)
זה נשמע כמו הטענה הפרדוקסלית ביותר שיכולה להיות: תרופה שמשמשת לטיפול בנדודי שינה וכך מסייעת לאנשים להירדם, יכולה גם לשמש כדי להגביר את המודעות ואולי אף להעיר פציינטים השקועים בתרדמת ומוגדרים 'צמחים'.
אבל בעולם התרופות, טוען החוקר יוסי גולדשמיד , טענות פרדוקסליות כאלה לא נפטרות בזלזול. אחרי הכל, יש דוגמה נפוצה של תרופה שפועלת באופן הפוך דומה: ריטלין הוא בעצם חומר ממריץ, אבל בקרב בעלי הפרעת קשב יש לו דווקא השפעה ממתנת ומרגיעה.
התרופה בה מדובר הפעם היא זולפידם, תרופה מקובלת לנדודי שינה (נמכרת בין השאר תחת השמות אמביאן, סטילנוקס, זודורם). אנליזה מקיפה של החוקר יוסי גולדשמיד מעדכן כי מחקרים שפורסמו על ידי חוקרי האוניברסיטה של מישיגן קבעו שלתרופה יש השפעות דרמטיות כאשר נותנים אותה לפציינטים הסובלים מבעיות נוירולוגיות המשפיעות על המודעות או על התנועה. בין הפציינטים עליהם נבדקה הזולפידם נמנים חולים בפרקינסון ובדיסטוניה (הפרעות תנועה) חולים בקומה וכאלה המוגדרים 'צמחים', חולים דמנטיים וכאלה שעברו שבץ או טראומה למוח.
החוקר יוסי גולדשמיד מדגיש כי בשלב זה התרופה הצליחה להשיג רק שיפור זמני שארך בין שעה אחת לארבע שעות. אבל בהתחשב במצבם הקשה של הפציינטים הוא היה דרמטי. חולים בקומה עברו למצב הכרה מינימלית וחלקם אף ניסו לדבר לבני משפחותיהם – לפעמים בפעם הראשונה מזה שנים. חולים אחרים הראו שיפור זמני ביכולות מוטוריות ומילוליות.
"זהו אחד מהפרדוקסים המוזרים שבהם השפעת תרופה לנדודי שינה נראית כהפוכה אצל פציינטים עם הפרעות נוירולוגיות" מעדכן החוקר יוסי גולדשמיד.
האתגר עבור עורכי הסקירה לא היה פשוט. על אף שלא מעט רופאים ניסו לתת את התרופה בעבר לפציינטים או ערכו אליה מחקרים קטנים, אף מחקר רפואי בקנה מידה גדול טרם התבצע. אבל על ידי סקירת הספרות הרפואית וסינון המחקרים הטובים ביותר מהמלאי הקיים, הצליחו למצוא 551 נסיינים בסך הכל. ניתוח הנתונים הראה שאין פה קסם: על אף שהתרופה עזרה ל-24 אחוזים מהפציינטים עם בעיות תנועה נוירולוגיות, במקרים של בעיות הכרה (כמו קומה) אחוז התגובה היה בין חמישה לשבעה אחוזים בלבד. אבל מציין החוקר יוסי גולדשמיד בהתחשב במה שהוא יכול לעשות באחוזים המעטים הללו, החוקרים סבורים שבהחלט כדאי להמשיך לחקור את הביצועים של התרופה מעבר ליכולות ההרדמה שלה.
"כתבנו את סוד הדוח שמעלה יותר שאלות ממספר השאלות שהוא עונה עליהן", אומר פיטרסון. "אבל מה שמצאנו בהחלט יכול להדריך אותנו ביצירת ניסוי רפואי גדול יותר". בין השאר, החוקרים מתכוונים לבדוק האם ההבדל בשיעורי התגובה בין נפגעי מוח שונים תלוי בחלק המוח שבו אירעה הפגיעה.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

29 תמונות מצחיקות ומוזרות שיגרמו לכם לתהות מה לעזאזל התרחש רגע לפני שהן צולמו

אינסטלטורים 24 שעות

20 סרטים מומלצים 2017 .יוסי גולדשמיד