ירידה חדה ברכישת דירות חדשות - מדוע?

האוצר: "ירידה חדה ברכישת דירות חדשות"
שוק הנדל"ן ממשיך להתקרר: לפי נתוני הכלכלן הראשי באוצר, בחודש פברואר נמכרו 8,800 דירות בלבד, ירידה של 9% בהשוואה לנתוני ינואר ושל 7% בהשוואה לאשתקד. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2015. נשמרת המגמה של ירידה במלאי הדירות המוחזקות בידי משקיעים

התקררות נוספת בשוק הנדל"ן: סך העסקאות בשוק הדיור למגורים ירד ב-9% בהשוואה לחודש הקודם והרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2015, למעט חגי תשרי. כך טוענים במשרד האוצר. בסך הכול נמכרו בפברואר 8,800 יחידות דיור בלבד. בהשוואה לפברואר 2016 מדובר בירידה של 7%, לעומת גידול של 4% בפרמטר זה בחודש ינואר.

מהסקירה השבועית של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה ש"נמשכת ואף מעמיקה המגמה של ירידה חדה ברכישת דירות חדשות", כך שבניכוי "מחיר למשתכן" נמכרו בפברואר 2017 1,800 דירות בלבד – הרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2014, ימי ההמתנה לתוכנית "מע"מ אפס". בסך הכול, ללא ניכוי עסקאות של מחיר למשתכן, נמכרו בפברואר 1,900 דירות חדשות, ירידה של 16% בהשוואה לנתוני ינואר.

שר האוצר משה כחלון (צילום: מוטי קמחי)
שר האוצר משה כחלון(צילום: מוטי קמחי)
 
באוצר מציינים כי בניגוד לתוכנית מע"מ אפס, שבסופו של דבר לא יצאה לפועל, המכירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן כבר מתבצעות בפועל מאז אפריל 2016, כאשר עד עתה נחתמו 3,200 עסקאות במסגרת תוכנית זו. בחודשים הקרובים צפויה האצה במכירות אלו.

ירידה חדה ברכישות של זוגות צעירים באזור רחובות

שני האזורים המובילים בירידה ברכישת דירות חדשות, מגמה שאפיינה את כל האזורים, הם אזור רחובות ואזור המרכז. באזור רחובות, שכולל את ערי השפלה, נרכשו בפברואר 212 דירות חדשות בלבד – ירידה של 50% בהשוואה לפברואר 2016, ואחת הרמות החודשיות הנמוכות ביותר שנרשמו באזור זה בהשוואה היסטורית.

הממצאים מלמדים כי חלה ירידה חדה ברכישת דירות על ידי הזוגות הצעירים באזור רחובות, "סביר להניח שזה על רקע ההמתנה להמשך המכירות המתוכננות במסגרת 'מחיר למשתכן' במספר ישובים באזור זה, בפרט בראשון לציון".

באזור המרכז נרכשו בפברואר 260 דירות חדשות – ירידה של 44% בהשוואה לפברואר 2016. הממצאים מראים כי באזור זה, מעבר לירידה החדה ברכישות הזוגות הצעירים, נרשמה בפברואר האחרון רמת שפל ברכישת דירות חדשות על ידי משקיעים, שהסתכמו ב-37 דירות בלבד. הירידה החדה ברכישת דירות אלה בולטת במיוחד בראש העין וברמת גן.
 
משקל המשקיעים בסך העסקאות בחודש פברואר ירד ל-16% - הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2015, מיד לאחר הכבדת מס הרכישה של המשקיעים. רכישות המשקיעים הסתכמו ב-1,500 דירות – ירידה של 15% בהשוואה לינואר וירידה חדה של 30% בהשוואה לפברואר 2016.

כמו בחודשים הקודמים, פלח השוק של הדירות החדשות מוביל את הירידה ברכישות המשקיעים. סך הדירות החדשות שרכשו המשקיעים בחודש פברואר עמד על 293 דירות בלבד – ירידה של 25% בהשוואה לינואר וירידה חדה של 50% בהשוואה לפברואר 2016.

בפלח השוק של דירות יד שנייה נרשמה יציבות ברכישות המשקיעים בחודשים הקודמים, אך בפברואר נרשמה ירידה של 9% בהשוואה לינואר וירידה של 12% בהשוואה לפברואר אשתקד.

מעניין לראות כי כ-44% מהדירות שמכרו משקיעים נרכשו ע"י מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה, גידול של שתי נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם, וגידול של 9 נקודות אחוז בהשוואה לפברואר אשתקד. גידול במשקל הזוגות הצעירים ברכישות אלו בולט במיוחד באזור המרכז. מנגד, באזור רחובות נרשמה ירידה במשקלם של הזוגות הצעירים ברכישות אלו, כאשר נתח גדול יותר ממכירות המשקיעים באזור זה הינו למשפרי דיור.

רמת שכר נמוכה של רוכשים במחיר למשתכן בירושלים

רכישת דירות על ידי מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה, רשמה ירידה של 10% בהשוואה לחודש הקודם. ירידות אלו הקיפו את כל האזורים, למעט אזור ירושלים ואזור נצרת, בהם נמכרו דירות במהלך החודש במסגרת מחיר למשתכן. באזור ירושלים, בו נמכרו כ-80 דירות (במסגרת מחיר למשתכן), עמד מחירה הממוצע של דירה על 1.6 מיליון שקל. מניתוח רמות השכר של הרוכשים נמצא כי השכר הממוצע למשק בית עומד על 12.3 אלף שקל ברוטו לחודש, והשכר החציוני על 9,800 שקל.

באוצר מציינים כי רמות שכר אלו נמוכות בהשוואה למכרזים אחרים שנסגרו במסגרת תוכנית זו, כאשר ההסבר העיקרי לכך נעוץ בשיעור גבוה יחסית של אוכלוסייה חרדית. עוד מציינים באוצר כי חמישית מההורים של רוכשים אלו אין בבעלותם דירה. כ-40% מהרוכשים בפרויקט זה הינם תושבי מחוז ירושלים (מרביתם תושבי העיר עצמה) ו-13% נוספים מתגוררים בישובים בעלי צביון דתי באזור יו"ש. בנוסף, כשליש מהרוכשים שהינם תושבי המרכז מתגוררים בבני ברק.


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

29 תמונות מצחיקות ומוזרות שיגרמו לכם לתהות מה לעזאזל התרחש רגע לפני שהן צולמו

תרופת קסם שגומלת מעישון והתמכרות לניקוטין

מתי כדאי לשתות את הקפה הראשון של הבוקר?